Hair remove

מכשירי לייזר להסרת שיער

מכשיר הלייזר הראשון להסרת שיער הומצא בשנת 1979, לאחר שמדען חשף את זרועו ללייזר מסוג YAG, וכמה ימים לאחר מכן גילה שבאיזור שנחשף לקרן לא צומח שיער. מאז עברו שנים רבות, במהלכן נערך מגוון רחב של מחקרים ופיתוחים, שמטרתם להביא את הטכנולוגיה למצב שבו היא תואמת לתקנים הדרושים עבור המבחנים הקליניים של ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי -Food and Drug Administration ) . בסוף שנת 1979 יצא לשוק מכשיר מחודש, אשר עבר מאז שכלולים ושיפורים אין ספור.

כמה מהדברים החשובים ביותר שאותם יש לבדוק כאשר אתם שוקלים לבצע טיפול הסרת שיער בלייזר בקליניקה הינם: לברר באמצעות איזה מכשיר יתבצע הטיפול, על איזו טכנולוגיה הוא מתבסס, האם יש לו אישור FDA והאם הוא מתאים לסוג השיער וצבע העור שלכם.

כיוון שכיום ישנם מכשירים רבים המבוססים על טכנולוגיות שונות, מי שמחפש אחר מידע עלול להתבלבל, לכן, במאמר זה ננסה לעזור לכם לעשות קצת סדר בבלגן. בכל מקרה, הקפידו תמיד להתייעץ עם הרופא המטפל לפני הבחירה במכשיר לייזר כזה או אחר.

Ruby Laser

מכשירי לייזר אשר מבוססים על טכנולוגיית רובי (Ruby) כמעט ואינם קיימים כיום, אך הם היו הראשונים שנעשה בהם שימוש בתעשיית הקוסמטיקה. טכנולוגיית הרובי, שפועלת באמצעות לייזר מוצק העושה שימוש בקריסטלי אודם, פותחה כבר בשנות ה-60. בתחילת הדרך נעשה בה שימוש בצבא, במחקר ובכריית יהלומים. רק לפני כעשור חלה הפריצה הגדולה של לייזר הרובי לתעשיית הקוסמטיקה, כאשר מלבד לענף הקעקועים, שימשה הטכנולוגיה את מכשיר הסרת השיער הראשון בלייזר.

כיום כמעט ולא נעשה שימוש בלייזר רובי בקליניקות להסרת שיער, כיוון שמה שהיה חדשני בעבר – נחשב כיום ישן וארכאי. לדוגמה: אורך הטיפול הממוצע עמד על כשמונה שעות, המכשיר התאים אך ורק לבעלי עור בהיר וגוון שער כהה ורמת הכאב שנגרמה למטופלים היתה גבוהה בהרבה בהשוואה למכשירים בהם מטפלים כיום. עם זאת, בזכות הפיתוח הזה נפרצה הדרך להתפתחות עצומה בעולם האסתטיקה והסרת השיער.

Alexandrite Laser

מכשיר לייזר מסוג אלכסנדרייט (Alexandrite) עושה שימוש באורך גל ייחודי בעל אנרגיה, אשר מתמקד והורס את זקיק השיער ללא פגיעה ברקמות שמסביב. בתחילת דרכו של המכשיר בשוק נערך ניסוי במרכז המחקר ASVAK באנקרה, טורקיה, אשר קבע שהטכנולוגיה הזו מהירה פי 60, כואבת פחות ואמינה יותר לעומת טכנולוגיות מבוססות אלקטרוליזה – פירוק כימי של חומר על ידי זרם חשמלי. אבל זה היה בשנת 2000, ומאז הטכנולוגיה שעליה מבוסס המכשיר השתכללה.

אורך הגל של מכשיר האלכסנדרייט מגיע כיום עד לכ-755 ננומטר, מידה אשר מאפשרת ביצוע טיפול יעיל ואפקטיבי, זאת, כיוון שאורכו של הגל מאפשר למקד ולפגוע בקלות רבה יותר בשיער גס או עדין. כחלק מההתפתחות של מכשיר הטיפול, כיום גם בעלי עור כהה יכולים לעיתים לעבור באמצעותו טיפולים.

Quanta System

מערכת הסרת השיער Quanta System, שמקורה בארה"ב, היא מערכת מודרנית לטיפולי לייזר, המתאימה כמעט לכל סוגי העור. אורך הגל של המכשיר נע בין 625 ל-1,200 ננומטר, ומאפשר לערוך טיפולי הסרת שיער בקרב מרבית האנשים. המערכת מצוידת במתמרים – התקני המרת אנרגיה – בגדלים שונים, אשר מאפשרים להסיר שיער באיזורים שונים בגוף. כך, למשל, מתמר ה-13×48 מ"מ מתאים לשימוש באיזורים גדולים בגוף, כגון גב או רגליים; במתמר ה-13×25 מ"מ, לחילופין, נעשה שימוש באיזורים קטנים ורגישים יותר, כגון מפשעות ובתי שחי. המכשיר הוא בעל אנרגיה מקסימלית, שמגיעה עד לכדי J50, ובשילוב אורך הגל המשתנה אשר ניתן להתאמה, מספק דיוק ואפקטיביות בטיפול. רוחב הפולס (גל שאינו מחזורי) נע בטווח של 5-40 ס"מ, וכך מסוגל להתמודד עם רוב סוגי השיער.

Laser Diode

לייזר מסוג דיודה (Diode) הוא לייזר מוליך למחצה. טכנולוגיית הדיודה היא אחת הנפוצות והפופולריות ביותר במכשירי הסרת שיער בלייזר. דגמים שונים של מכשירים עושים שימוש בטכנולוגיה זו, וניתן למצוא בה אורכי גל ארוכים, כמו גם ספקטרומים שונים של אור. אורך הגל מאפשר חדירה עמוקה יותר לעור, והוא יכול לשמש גם בעלי גוון עור כהה. אורכו של גל האור נע בין 810 ל-1064 ננומטר, וקרן הלייזר מזהה את הבדלי הפיגמנט בין העור לשיער. הקרן מחממת את זקיק השערה והורסת אותו.

COMET/eLaser

מכשיר לייזר זה עושה שימוש בטכנולוגיית elōs (פטנט רשום) המשלבת אנרגיית אור ואנרגיית רדיו חשמלית (RF), ומיוצר על ידי חברת סינרון (Syneron). מכשיר ה-Comet, אחד ממכשירי הדיודה לייזר, נחשב לאחד המכשירים הבטוחים והאפקטיביים ביותר להסרת שיער, כיוון שהוא מסוגל לטפל בכל צבעי השיער – כולל שיער לבן, אפור ובלונדיני, כמו גם בכל גווני העור. אנרגיית ה-RF כמעט ואינה נתונה להשפעת צבע העור. אחד היתרונות הבולטים של המכשיר היא מערכת הקירור האפקטיבית שלו, אשר מפחיתה באופן משמעותי את רמת הכאב במהלך הטיפול.

אנרגיית האור, בעלת אורך גל של 810 ננו מטרים, ואנרגיית ה-RF מתפזרות בהיקף הומוגני על פני השטח המטופל. את עוצמת האור, כמו גם את עוצמת האנרגיה החשמלית, ניתן לכוון ולהתאים בנפרד, מה שמאפשר התאמה אינדיבידואלית לכל צבע עור וגוון או צפיפות שיער. בנוסף, המכשיר מסוגל להגיע למהירות (Pulse repetition) גבוהה, של עד Hz 2, עובדה אשר מאפשרת לערוך באמצעותו טיפול מהיר יותר במונחים של זמן. מאפיין נוסף של מכשיר ה-Comet הוא גודל המתמר, ההתקן הממיר את צורת האנרגיה: גודל המתמר הינו 15×12 מילימטרים, והוא אשר מאפשר עבודה על פני שטח עור נרחב יותר.

Arion

אחד המכשירים הפופולאריים ביותר בשוק הוא ה-Arion, המבוסס על לייזר מסוג אלכסנדרייט. אורך הגל שפולט המכשיר מגיע ל-755 ננומטר, והוא מתאים לשימוש בקרב מטופלים בעלי עור בהיר וכהה כאחד. מהירות המכשיר מגיעה עד ל-5 hz וניתן לשנות בו את עוצמת הפולסים או האנרגיה המוקרנת, עד ל-70 וואט. יתרונו של המכשיר טמון ביכולתו לפגוע בזקיקי שיער עמוקים והוא תומך באיזור סריקה נרחב הודות לשימוש במתמר בגודל 60×55 מ"מ.

Soprano Laser

מכשיר הלייזר סופרנו (Soprano) הוא מכשיר הפועל באמצעות דיודת לייזר, ומבוסס על הטכנולוגיה המתקדמת SHR – Super Hair Removal. טכנולוגיה זו עושה שימוש משולב בפולסי קרן מהירים, אשר מחממים את זקיקי השיערות בשכבת העור התחתונה. מכשיר הסופרנו מתאים לשימוש בקרב מגוון רב של מטופלים, כולל כאלה בעלי עור שזוף או כהה, כמו גם בעלי שיער עדין, בהיר או דק. אחד היתרונות הבולטים של מכשיר זה הוא השימוש בשיטת ה-In Motion, חימום הדרגתי ומבוקר של שטח גדול באמצעות תנועה מתמשכת. שיטה זו אינה מסבה למטופל כאב, כיוון שהיא מחממת את העור באופן הדרגתי עד לטמפרטורה הרצויה.

Omnimax Laser

מכשיר ה-Omnimax, המיוצר על ידי חברת Sharplight, הוא מכשיר משוכלל אשר משלב מספר טכנולוגיות שונות: לייזר, DPC – Dynamic Pulse Control, אנרגיית רדיו חשמלית (RF) ו-IR – invisible radiation. בנוסף למגוון הטכנולוגיות, המכשיר מצויד במספר ידיות בגדלים שונים, עוצמת פולסים משתנה ואורך קרן הניתן להתאמה. כך, למשל, ללייזר יש ארבע ידיות, ה-DPC מגיע עם ארבע ידיות וה-RF וה-IR עם שתי ידיות כל אחד. מגוון הטכנולוגיות והידיות מאפשר התאמת טיפול מדויק יותר לכל מטופל, ולפיכך מספק תוצאות טובות יותר בזמן קצר יותר. עם זאת, חשוב לציין, שהטיפול באומנימקס יקר יותר, כיוון שהוא מאפשר להתאים תוכנית טיפול אישית לכל משתמש על פי פרמטרים של צבע עור, צפיפות, עובי וגוון השיער והאיזור המטופל.

Vectus Laser

מכשיר הווקטוס (Vectus) של חברת Palomar, הוא מכשיר המציע פתרון ייחודי לבעלי צפיפות שיער גדולה, אשר פועל בטכנולוגיה קניינית שפיתחה החברה. טכנולוגיה זו מתבססת על פולסים בעוצמה משתנה, המשלבים קרן לייזר ואור בעלות מיקוד גבוה, אשר פוגעות באופן יעיל ומדויק בזקיקי השערה, גם בשטחים גדולים כמו גב. קרן המכשיר מכמתת את ריכוז המלנין (Melanin, פיגמנט הנמצא בבסיס השערה) של העור, ומאפשרת התאמת טיפול אישי. מכשיר הווקטוס נחשב לאחד המהירים בשוק, כך שזמן הטיפול נע בין דקות ספורות לאיזורים קטנים כמו בית השחי, ועד כחצי שעה לגב.

מכשירי לייזר וקרן אור ביתיים

כחלק מההתקדמות הטכנולוגית של מכשירי הלייזר וקרן אור, מספר חברות פיתחו מכשירים שונים, המיועדים לשימוש ביתי. האפשרות לקבוע את זמן הטיפול למועד שמתאים לכם, והעובדה שאין צורך להתערטל בפני מטפל או טכנאי בקליניקה, יצרה שוק חדש, שאמנם נמצא בתחילת דרכו, אך צפוי לפרוח בשנים הקרובות.

מכשיר ה-e-one הוא מכשיר ביתי של חברת אופרי מדיקל (Ophri), אשר פועל באמצעות טכנולוגיית IPL ומתאים לשימוש של נשים וגברים גם יחד. המכשיר בעל הבזק חזק ומסוגל להתמודד גם עם שערות חזקות יותר, כמו אלו של גברים. המכשיר מתאים לשימוש גם באיזור הפנים.

מכשיר ה-Flash and GoLux של חברת סילקן (Silkn), פועל בטכנולוגיית HPL מבוססת אור, ומצויד בראש מתכלה, העובד בכמה עוצמות וניתן להתאמה לפי גוון העור וצבע השיער. כל טיפול נמשך בין כחמש דקות לאיזורים קטנים, כגון בית השחי, ועד כ-30 דקות במקרה של איזורים נרחבים, כמו גב ורגליים.

מכשיר ה-mē של חברת Syneron Medical פועל בטכנולוגיית elōs, וכולל גם ראש גילוח. מידותיו של המכשיר קומפקטיות והוא אינו דורש שימוש בקרם או ג'ל.
מכשיר נוסף הוא ה-!no!no, אשר פועל בטכנולוגיית Thermicon. המכשיר מצויד בשני ראשים – אחד רחב ואחד צר, והוא ניתן להטענה.